Normalt skriver Gudrun på Bloggen men nu skall jag Göran nedteckna några händelser.
Som seglare så träffar man många människor och man har alltid något gemensamt att prata om, nämligen båtlivet, fast det får jag berätta om en annan gång. Denna text skall handla om två mycket besynnerliga händelser på vår väg hem från Skottland över Nordsjön.
I Nordsjön finns det ett stort antal oljeriggar med tillhörande bostadsplattformar etc. Dessa är mycket väl utmärkta på sjökortet. På ett ställe så finns det riggar placerade parallellt så att det bildas en gata emellan dem, längden på denna gata är ungefär 30 Nm. Enligt regelboken så skall man hålla ett säkerhetsavstånd på 500 m till installationerna och detta är inget problem om man håller sig i mitten av gatan. Om man kommer för nära så blir man uppropad på VHF-radion och avlägsnar man sig inte då så sätter de snabbgående rib-båtar i sjön och jagar bort inkräktarna.
På hemvägen så gick vi för motor på grund av vindbrist (på Nordsjön blåser det ju alltid, eller hur?) när vi passerat den sista plattformen med cirka 2 Nm så kom vinden och vi beslutade att sätta segel. Vid den sista plattformen, se bild, var en vad vi förmodar kombinerad säkerhets- och rescuebåt placerad. Vi hann inte mer än sätta segel så kom en snabbgående rib i minst 30 knop jagande ifatt oss och körde upp jämsides. Jag hejade glatt på dem, de vände tvärt 180 grader och körde tillbaks. Det verkade mest som om grabbarna ville testa sin nya leksak eftersom vi inte vid något tillfälle varit för nära eller blivit uppropade på VHF:en.
Tyvärr är bildkvaliten dålig beroende på långt fotograferingshåll
Nästa konstiga möte hände utanför Norges kust. På sjökortet stod att det var fiske, ankring etc. förbjudet men ingenting om att man inte fick vara i området.
Jag stod till rors när 3 mindre snabbgående motorbåtar plötsligt körde parallellt med mig. Tyvärr såg jag inte om det var militär eller något annat eftersom det var mörkt, men det var lätt att identifiera båttypen på lanternorna. Ca 30 min senare så indikerade vår plotter kollisionsrisk genom AIS-systemet, nu hade jag en båt med släckta lanternor på min styrbordssida som låg stilla och tittade på mig. Båten försvann efter några minuter. Vid vaktavlösningen berättade jag om incidenten för Gudrun och gick sedan för att sova några timmar Efter en liten stund så väckte Gudrun mig. Då hade båten som lagt sig en bit ifrån oss kört intill vår båt, lyst in i sittbrunnen med en stor strålkastare och sedan lagt sig med släckta lanternor en bit ifrån i mörkret, dock inte längre bort än man kunde urskilja konturerna. Har kontrollerat på två sjökort och det finns inga restriktioner utöver de med fiske, ankring etc.
Mina slutsatser är, att vid händelsen vid oljeriggarna så ville killarna testa sin nya leksak och om det var den Norska militären som tittade på oss mitt i natten så är det för att vi förmodligen är en säkerhetsrisk i Norge numera.